Afrika-blog

Op het Afrikablog zijn 'andere' verhalen te lezen over en uit Afrika. We brengen muziektips, artikelen over fotografie en kunst, en vertellen over schrijvers en hun romans. We signaleren spannende Afrika-debatten op sites, twitter en in tijdschriften. We hebben soms gastblogs van onze favoriete andere sites en partners: Oneworld.nl, Thisisafrica.me, Ascleiden.nl, Zammagazine.com. Webmaster is redacteur Wim Bossema. Volg hem op twitter voor aankondigingen van het Afrikablog @wimbossema

  1. 236 artikelen sinds 21 maart 2013
  2. Een jonge Buchi Emecheta (1944-2017).

    Ode aan Buchi Emecheta in Bijlmer Parktheater

    Buitenland

    Het panel van de Beste boeken van Afrika brengt op 16 juli tijdens het Kwaku-festival een ode aan Buchi Emecheta. De 'moeder van de moderne Nigeriaanse literatuur' overleed op 25 januari 2017. 'De zegeningen van het moederschap' ('The Joys of Motherhood') uit 1979 werd verslonden door vrouwen (en mannen) in Afrika en in Europa en de Verenigde Staten. De hoofdpersoon is een dorpsvrouw die in haar e …

  3. De-apart-hate, performance door de Zuid-Afrikaanse kunstenares Mamela Nyamza.

    Zwarte lichaamskunst gaat de straat op, overal in Afrika

    Buitenland

    Performances, artistieke optredens vaak met een politiek tintje, zijn in zwang bij kunstenaars in veel Afrikaanse landen. Ze gaan op zoek naar een publiek, ze brengen een boodschap al is het maar verwarring stichten, en ze reizen over het continent als het even kan. In Kaapstad worden ze met open armen ontvangen door Jay Pather, bekend als choreograaf van politiek geladen dansvoorstellingen, als w …

  4. Mo Hassan is een striptekenaar uit Kaapstad. T.W.A.D. staat voor The White Saviours of African Development, de witte redders van Afrikaanse ontwikkeling.

    Ntone Edjabe gebruikt Kaapstad vooral om zijn afronauten te laten uitvliegen

    Buitenland

    Kaapstad is de vluchtheuvel voor veel kunstenaars en schrijvers uit heel Afrika. Hier is ook het broednest van Chimurenga, het kunstblad en club van artistieke activisten. Onder de bezielende leiding van Ntone Edjabe (geboren in Kameroen). Het panafrikanisme krijgt een tweede jeugd, zegt hij, maar tegelijkertijd groeit in Zuid-Afrika 'een hypernationalisme'. Voor de nieuw panafrikanisten moet je i …

  5. Refugee Food Festival in Parijs, december 2016. Koks die als vluchteling in Frankrijk zijn, koken met collega's in restaurants. Van 18 tot 22 juni 2017 ook in Amsterdam.

    Ayaan Abukar: goedbedoeld die 'Refugee'-festiviteiten, toch ongemakkelijk

    Opinie

    Er worden de laatste tijd allerlei 'Refugee'-clubjes opricht - vast goedbedoeld, maar niet invoelend. Je kan in de grote steden koken, eten, spelen, dansen, lezen, zingen en schrijven met vluchtelingen. Maar het moeten wel 'leuke' vluchtelingen zijn. Neem vluchtelingen liever op als volwaardig lid van de samenleving, in plaats van ze te labelen, schrijft Ayaan Abukar. Amsterdam is een nieuw festiv …

  6. Een Ghanese jongen speelt met een koloniaal kanon voor het Nederlandse slavenfort Elmina in Ghana, een van de belangrijkste gevangenissen van de Transatlantische slavenhandel, waar van hun vrijheid beroofde Afrikanen onmenselijk wreed werden behandeld voor zij geketend naar Suriname, de Antillen en Amerika werden verscheept.

    Musea dekoloniseren, hoe doe je dat?

    Buitenland

    Hoe vertel je het verhaal van de slavernij en het kolonialisme met een hoofdrol voor de slachtoffers? Nederlandse musea worstelen volop met die vraag. Ze worden op hun huid gezeten door jongeren met een Surinaamse, Antilliaanse of Afrikaanse achtergrond. Die zijn opgepept door de acties tegen Zwarte Piet. Ze luisteren naar Akwasi en lezen het boek dat mede door diens label TopNotch werd uitgegeven …

  7. Bij het monument voor de afschaffing van de slavernij (gemaakt door kunstenaar Erwin de Vries) wordt een plengoffer gebracht op 1 juli, Keti Koti, de jaarlijkse herdenkingsdag.

    Antoin Deul (NiNsee) wil eerst de lijken uit de kast, zoals het slavernijverleden

    Buitenland

    Het moet er nu echt maar eens van komen, vindt Antoin Deul: diepgravende nationale aandacht voor Nederlands slavernijverleden, zeker in musea. Interview in de serie: hoe vertel je het verhaal van de slavernij en het kolonialisme met een hoofdrol voor de slachtoffers? Nederlandse musea worstelen met die vraag. Ze worden op hun huid gezeten door jongeren met een Surinaamse, Antilliaanse of Afrikaans …

  8. Een dansoptreden van deelnemers aan Untold in het Bijlmer Parktheater, Amsterdam.

    Otmar Watson (Untold) gaat zelf met jongeren op zoek naar het verleden

    Buitenland

    Otmar Watson sleept zwarte jongeren met zijn organisatie Untold de wereld over naar musea en plekken van het slavernijverleden (en die van de grootsheid van Afrika). Interview in de serie over: hoe vertel je het verhaal van de slavernij en het kolonialisme met een hoofdrol voor de slachtoffers? Nederlandse musea worstelen met die vraag. Ze worden op hun huid gezeten door jongeren met een Surinaams …

  9. Een dag over hiphop in de grote hal van het Tropenmuseum in 2015.

    Wayne Modest (musea wereldculturen) schakelt jonge activisten in

    Buitenland

    Wayne Modest schudt de volkenkundige musea op, al onderstreept hij zelf dat hij deel is van een team dat vormgeeft aan de 'dekolonisatie'. Interview in de serie: hoe vertel je het verhaal van de slavernij en het kolonialisme met een hoofdrol voor de slachtoffers? Nederlandse musea worstelen met die vraag. Ze worden op hun huid gezeten door jongeren met een Surinaamse, Antilliaanse of Afrikaanse ac …

  10. Het 'dekoloniseren'van het Amsterdam Museum gaat met vallen en opstaan, vertelt conservator Annemarie de Wildt. Waarom de titel 'De zwarte bladzijde' bijvoorbeeld toch niet zo goed was gekozen. Interview in de serie: hoe vertel je het verhaal van de slavernij en het kolonialisme met een hoofdrol voor de slachtoffers? Nederlandse musea worstelen met die vraag. Ze worden op hun huid gezeten door jon

    Annemarie de Wildt (Amsterdam Museum): dekoloniseren leer je al doende

    Buitenland

    Het 'dekoloniseren'van het Amsterdam Museum gaat met vallen en opstaan, vertelt conservator Annemarie de Wildt. Waarom de titel 'De zwarte bladzijde' bijvoorbeeld toch niet zo goed was gekozen. Interview in de serie: hoe vertel je het verhaal van de slavernij en het kolonialisme met een hoofdrol voor de slachtoffers? Nederlandse musea worstelen met die vraag. Ze worden op hun huid gezeten door jon …

  11. Beeld Jan van Riebeeck in Kaapstad.

    Wat doen al die koloniale beelden nog in Kaapstad?

    Buitenland

    De indrukwekkende tentoonstelling Goede Hoop in het Rijksmuseum (laatste week) kreeg kritiek van studenten uit Zuid-Afrika (en in een open brief op OneWorld): waar zijn de hevige debatten in Zuid-Afrika zelf? Over 'dekolonisatie' van de musea bijvoorbeeld? We gingen kijken in Kaapstad.   Geen land waar de dagelijkse conflicten zo doordrenkt zijn van geschiedenis als Zuid-Afrika. Met terugwerkende …