1494563
De Fyra met op de achtergrond de oude Beneluxtrein. © anp

Deel oude Beneluxtrein komt terug

Omdat hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Brussel voorlopig niet rijdt, neemt de Belgische spoorvervoerder NMBS eind deze week een non-stop treinverbinding tussen Antwerpen en Roosendaal in de dienstregeling op. De Nederlandse NS kijkt daarnaast of het mogelijk is om ook vanuit de Randstad een directe trein naar misschien zelfs Brussel te laten rijden, vergelijkbaar met de in december geschrapte Beneluxtrein.

Beide vervoersbedrijven maakten dit maandag bekend. De NMBS stelt AnsaldoBreda, de fabrikant van de veelgeplaagde Fyra-treinen, een ultimatum. Overeenkomstig gemaakte afspraken krijgt de Italiaanse bouwer 3 maanden de tijd om 'alle problemen' op te lossen, anders verbreken de Belgen het contract met AnsaldoBreda. 'Het is duidelijk dat de treinen ernstige gebreken vertonen. Zij rijden gewoon niet goed', concludeert NMBS-topman Marc Descheemaecker.

NS zei zaterdag al AnsaldoBreda aansprakelijk te houden voor de strubbelingen met de hogesnelheidstrein. Ook NS heeft de levering van nieuwe Fyra's per direct stopgezet totdat de technische mankementen zijn opgelost. 'Maar wij zitten in een andere situatie dan onze Belgische collega's, omdat bij ons al een aantal treinstellen zijn geleverd. De NMBS moet zijn eerste trein nog krijgen', legt een woordvoerder uit.

AnsaldoBreda beloofde dit weekend zijn uiterste best te doen om de 'onverwachte' problemen met de hogesnelheidstrein op te lossen. De fabrikant kwam echter in 2011 ook al in opspraak toen de Deense spoorwegen treinen van het type IC4 buiten dienst stelden, omdat die niet voldeden en de levering met jaren was vertraagd.

Het duurt mogelijk dan ook nog maanden voor de Fyra weer volop inzetbaar is. Staatssecretaris Wilma Mansfeld (Infrastructuur) eiste daarom dat nog deze maand een goed alternatief voor de hogesnelheidstrein zou worden bedacht. Oppositiepartijen drongen aan op een snellere oplossing van het probleem.

De staatssecretaris verwacht uiterlijk in april van de NS en NMBS 'een heldere evaluatie' van het hele Fyra-project tot nog toe. Ze adviseert de treinbedrijven daarbij ook consumentenorganisaties te betrekken. Reizigers zijn de komende dagen vooralsnog aangewezen op de langzame stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen of de duurdere Thalys.