Het traditionele boterhammetje thuis tussen de middag wordt een zeldzaamheid.
Het traditionele boterhammetje thuis tussen de middag wordt een zeldzaamheid. © Marcel van den Bergh

Overblijven populair: steeds meer basisscholen hanteren continurooster

Schoolkinderen eten hun boterhammen tussen de middag steeds vaker in de klas in plaats van thuis. Nog maar de helft van de basisscholen hanteert traditionele schooltijden. Populair is het continurooster, waarbij kinderen een korte pauze op school hebben en vroeg vrij zijn.

Dat blijkt uit een enquête van Duo Onderwijsonderzoek onder vierhonderd basisschooldirecteuren. Scholen stappen over omdat een continurooster voor meer rust zou zorgen bij leerlingen. Bovendien werken in steeds meer gezinnen beide ouders, waardoor veel kinderen in de praktijk al overblijven.

Nieuw rooster biedt vooral rust

In het basisonderwijs is een omkering gaande. Niet langer duurt de schooldag als vanzelfsprekend tot drie uur en is de woensdag vrij. Nieuwe roosters passen beter in het drukke leven van de 21ste eeuw.

Gevolg is dat het traditionele boterhammetje thuis tussen de middag een zeldzaamheid wordt. Vijf jaar geleden hield nog driekwart van de scholen (77 procent) een traditioneel rooster aan. Inmiddels is dat de helft.

Vanaf volgend jaar zijn ze zelfs in de minderheid: van de scholen die nog een ouderwets rooster hanteren, is 15 procent van plan volgend jaar over te stappen. 'Het traditionele rooster zal op termijn helemaal verdwijnen', verwacht Liesbeth van der Woud van Duo Onderwijsonderzoek.

Het populairste alternatief is het continurooster

Een van de redenen dat veel scholen overstappen is dat de tussenschoolse opvang onder druk komt te staan, zegt de onderzoekster. 'Er wordt steeds meer gebruik van gemaakt omdat in veel gezinnen beide ouders werken.' Tegelijkertijd hebben scholen steeds meer moeite overblijfouders te vinden om daarbij te helpen.

Het populairste alternatief voor het traditionele rooster is het continurooster, waarbij kinderen een korte middagpauze hebben en, met uitzondering van woensdagmiddag, rond 14.45 uur vrij zijn. Ruim eenvijfde van de scholen werkt op deze manier.

De laatste twee jaar stappen ook veel scholen over op het vergelijkbare 'vijf-gelijke-dagenmodel', waarbij leerlingen alle dagen op dezelfde tijd vrij zijn.

Bij Ouders & Onderwijs komen bijna dagelijks telefoontjes binnen van ouders

Nederlandse basisscholen mogen sinds 2006 hun eigen schooltijden bepalen. Vooral de laatste paar jaar maken scholen daar massaal gebruik van. Een mooie ontwikkeling, vindt Ad Veen van koepelorganisatie PO-raad. 'Meer flexibiliteit in schooltijden past in deze tijd.'

De nieuwe schooltijden vallen, althans volgens de schooldirecteuren, goed in de smaak bij zowel leerlingen als ouders en leerkrachten. 'Bij leraren zie je nog de meeste weerstand', zegt Van der Woud. Zij hebben een kortere pauze tussen de middag. 'Tegelijkertijd zie je dat docenten er over het algemeen toch blij mee zijn, omdat leerlingen geconcentreerder werken.'

De overstap zelf zorgt wel op veel scholen voor onrust. Bij Ouders & Onderwijs komen bijna dagelijks telefoontjes binnen van bezorgde vaders en moeders.

'Ouders hebben het gevoel dat scholen niet altijd door hebben wat het gevolg van het rooster is op hun gezinsleven', zegt Dorine Wiersma. Veel ouders laten volgens haar de tijden meespelen in de keuze van de school.

Een nieuw rooster kan bovendien extra kosten met zich meebrengen. Bij nieuwe lestijden zijn kinderen vaak eerder vrij. Voor ouders met inflexibele werktijden betekent dat extra opvang in de middag, die over het algemeen duurder is dan de opvang tussen de middag op school.